Vizualitással, akusztikával, egy artformer művészember, Kelle Antal kiállításával folytatódott Kalocsán a Schöffer centenárium.


Schöffer Miklós közel egy évszázada látta meg Kalocsán a napvilágot, így a szülőházában kialakított Nicolas Schöffer Gyűjtemény a 2012-es évet a Schöffer centenárium jegyében ünnepli. Épp ezért ebben az esztendőben, az életművét prezentáló kiállítóhelyen ennek jegyében már több kiállítást és tárlatot rendeztek, ahol rangos, európai formátumú művészek munkáiban gyönyörködhettek az érdeklődők, és adózhattak így a kibernetikus művészet úttörőjeként számon tartott világszerte ismert és elismert művész emléke előtt.

Schöffer Miklós élete a fény és a tér bűvöletében telt el. Életművéről Tamás Eszter művészettörténész, gyűjteményvezető beszélt a tárlatmegnyitón.- Schöffer életműve során olyan hatásokat keltett, és olyan programokat nyújtott, amely a látáson túl hatott az idegrendszerre, és megváltoztatta a néző lelki, belső világát.

Rendkívüli módon érzékeltette, hogy a zene, a tánc, a kompozíciók látványa és együttes harmóniájuk olyan hangulati töltést generálnak, és azt a célt szolgálják, mely minőség felemel, szinte kiemel bennünket a hétköznapok egyhangúságából, és olyan, csak álmodott lelki világba repít bennünket, ahová mindig is szerettünk volna eljutni legtitkosabb gondolatainkban. A mobilszobrok kíséretében hallható saját maga komponálta zene és a tánc együttes megjelenése Schöffer egyik legdinamikusabb alkotói periódusának is karizmatikus jellemzője volt – mutatta be a gyűjtemény névadóját és vezette fel N. Mészáros Júlia művészettörténész megnyitóbeszédét és az azt követő produkciót Tamás Eszter.

- "Kelle Antal azt vallja Schöffer látásmódja inspirálóan hatott rá. Épp ezért megnyíló tárlatát is a hely szellemének szentelte" – vágott a dolgok közepébe N. Mészáros Júlia művészettörténész. Majd így folytatta: abban a szellemi kontextusban, melyet az állandó és az időszaki kiállítás most együtt teremt a táncmű, ha csak egy rövid időre is, de fizikailag is összekapcsolja az egymástól keletkezési idejüket tekintve már távolinak nevezhető formai, technikai megoldásaival is eltérő műveiket. Ez a kettős gesztus sokat elárul az alkotó gondolkodásáról is. Kettejük felfogásmódjának ugyanis lényeges vonása, hogy az igazság alapjának a kölcsönös kapcsolatot tartják. Úgy gondolják a valóság nem csak az, amit látunk, vagy megélünk, hanem annál sokkal több, semmiképp sem abszolút, hanem ellentmondásokat is magában hordozó önmagán gyakran túlmutató relációk sokasága, melyben egyetlen momentum változása, akár az egésznek egy új formáját foglalhatja magába.

Schöffer Hommage: Bartók című kompozíciójára a kiállító Kelle Antal artformer és a táncosok, Rubi Anna és Rusu Andor kortárs tánc koreográfiája, Kálmán Mátyás fényeffektjei kíséretében, ismét megmutatták, hogy a Nicolas Schöffer Gyűjtemény és Kalocsa méltó módon adózik a város jeles szülötte, Schöffer Miklós előtt.