Világrekord felállítására törekednek az ASV Roboat osztrák vitorlás robot tervezői.
Egy többnapos kutatási projekt keretében július 9. és 19. között a teljesen automata, legénység nélküli vitorlás hajó a tervek szerint 150 tengeri mérföldet fog megtenni a Jeges-tengeren.
A jelenlegi rekordtartó egy francia főiskola hajója 95 tengeri mérfölddel - mondta el Roland Stelzer projektvezető, az Osztrák Innovatív Informatika Társaság munkatársa.
A kísérlet során a hajónak száz órát kell megszakítás nélkül a tengeren töltenie, mindeközben minden előforduló helyzettel emberi segítség nélkül kell megküzdenie.
A hajó nemzetközi összehasonlításban a legjobbnak számít. Tavaly a World Robotic Sailing Championship verseny keretében megvédte világbajnoki címét.
Az ASV Roboat első útját kutatási célokra is felhasználják. Az egyesült államokbeli Oregon Állami Egyetem tengerbiológusainak közreműködésével a kihalástól fenyegetett disznódelfineket is megfigyelik a hajó segítségével.
A hajóra szerelt víz alatt mikrofonnal feljegyzik a tengeri emlősök hangját, így a szakértők információkat szerezhetnek a delfinek vándorlási útvonalairól, párzási helyeiről és kommunikációs viselkedéséről. A hangtalanul mozgó hajó nem ijeszti meg az állatokat, így hosszú időn át zavartalanul folyhatnak a megfigyelések.



Az ASV Roboat építése 2005 végén kezdődött. A "robothajó" képes bármely előzetesen megadott célkoordinátát elérni emberi segítség nélkül. Az optimális hajózási útvonalat az időjárási adatok alapján számítja ki, utóbbiakat azonban folyamatosan frissíti. Még a vitorlákat is a fedélzeti rendszer kezeli, a hajó fordulását, sebességét mind a számítógép határozza meg és figyel is az értékek betartására. A működéshez szükséges energiát egy fotovoltaikus és üzemanyagcellás rendszer együtt biztosítja. Utóbbi csak akkor jut szerephez, ha a napcellák már nem képesek elegendő energiával ellátni a fedélzeti berendezéseket.

"A hajót úgy terveztük, hogy képes legyen kizárólag a napenergia segítségével működni. A hajó erőssége a vitorlázás. Informatikusokként nagyon jó le tudtuk modellezni a vitorlázást a számítógépeken és így sikerült egy nagy intelligenciájú rendszert létrehoznunk" - hangsúlyozta Stelzer, aki szerint a robothajó nemcsak sportcélokra használható fel, hanem más területeken is szerepet kaphat. Így például alkalmas lehet kutatási-felderítési feladatok elvégzésére a különösen veszélyes területeken, bóják helyettesítésére. A bóják hátránya, hogy ki kell helyezni őket és gyakran elsodródnak, így pedig nehéz őket újra begyűjteni. Ez a veszély az ASV Roboat esetében nem fenyeget, hiszen akár a partról is irányítható. Elvitorlázik a megadott koordinátákra, adatokat gyűjt, méréseket végez és automatikusan hazatér. A célkoordináták bármikor utólag is módosíthatók a műholdas kommunikációs eszközöknek köszönhetően. Vészhelyzetben a fedélzeti rendszer dönthet úgy, hogy a legközelebbi kikötőt célozza meg.

Emellett a technológia a jövőben szolgálhat a hajók biztonsági rendszereként. Így veszélyhelyzetben, például a motorok leállása esetén a fedélzeti számítógép felvonhatja a vitorlákat. Ráadásul a vitorlázással jelentősen csökkenthető a hajók károsanyag-kibocsátása. Eközben nincs szükség legénységre és elláthatja gyógyszerekkel vagy élelmiszerrel akár a kevés ember által lakott szigeteket, partrészeket.

Az ASV Roboat használható kiképzési feladatokra, a vitorlázási műveletek elemzésére, a feladatok megoszthatók, így tehermentesíthető az esetleges személyzet, ami különösen akkor jöhet jól, ha a fedélzeten lévők fáradtak, megbetegedtek, megsérültek, lázasak vagy például járvány tört ki. 

forrás: MTI/sg.hu/Hír24