Sikerrel vendégszerepelt a hétvégén Párizsban a HOPPart Társulat. Franciaország egyik legjelentősebb színházában, a nanterre-i Théâtre des Amandiers-ban háromszor láthatta a közönség a Korijolánusz című előadást Polgár Csaba rendezésben.
(MTI) A Párizs egyik nyugati elővárosában található, Patrice Chéreau rendezéseiről híressé vált Théatre des Amandiers a szakma és a közönség által elismert népszínház, amely elsősorban politikai töltetű klasszikus darabokat mutat be. Szervezőik másfél évvel ezelőtt a budapesti Trafóban a független magyarországi előadásokból külföldi szakembereknek, menedzsereknek, színház- és fesztiváligazgatóknak rendezett dunaPart - Kortárs Előadó-művészeti Platformon látták a Korijolánuszt és azonnal meghívták Párizsba. Az előadás korábban már Sepsiszentgyörgyben, Münchenben és Vilniusban is vendégszerepelt.
"A 2007-ben alakult független társulat tagjai Ascher Tamás és Novák Eszter zenés osztályába jártak a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Pintér Béla társulatához hasonlóan a HOPPart olyan színházat képvisel, amelyben a zene központi szerepet játszik. A Shakespeare Coriolanus című darabja alapján Polgár Csaba rendezésében színre vitt Korijolánusz a demokrácia alapkérdéseire keresi a választ" - olvasható az előadás beharangozójában.
A Coriolanus ma is aktuális társadalmi problémáit az előadás megtartotta, a szövegen azonban Gáspár Ildikó és Bánki Gergely jelentősen változtatott, kihúztak belőle, modernizálták és könnyedebbé tették, Shakespeare szereplőit alapvetően a mai köznyelven beszéltetik. Az előadás tavaly a legjobb független színházi előadás kategóriában elnyerte a színikritikusok díját.
A rendező, aki az Örkény Színháznak is társulati tagja, az MTI-nek Párizsban elmondta: az előadás alaptörténetét mindenhol értik az emberek, miután a "politikai mechanizmus és a kielégíthetetlen hatalomvágy kérdése ma sajnos mindenhol aktuális".
Mint kifejtette, a magyar aktuálpolitikai helyzetről mostanában olyan sokat van szó külföldön, hogy a produkció magyar vonatkozásait is "nagyon értik" a nézők. Polgár Csaba kitért arra, hogy amikor az előadást 2010-ben bemutatták, az aktuálpolitikai hangsúlyok még nem voltak olyan erősek, akkoriban a nézők többet nevettek, mint most. Az elmúlt két évben azonban a rendező szerint "az előadás alá pakolt a politika", a valóságban is megtörténtek a darabban elhangzó dolgok, ezért máshogy érzi az egészet a közönség. "Ez egyben rossz érzés is, mert nem akartuk feltétlenül, hogy így alakuljon" - tette hozzá Polgár Csaba.
Az alapítása óta eltelt öt évben a HOPPart teljesen átalakult és folyamatosan működő társulattá vált. Az Ascher-Novák-osztályból már csak négyen állandó tagok, a többiek vendégként lépnek fel az előadásokban - mondta Herczeg Tamás, az egyik alapító, aki játszik is a Korijolánuszban. Elmondása szerint eredetileg azért jött létre a csapat, mert a végzős osztályba járók egy jelentős részének 2007-ben nem volt munkája, azóta viszont mindenki kapott szerződést. Néhányan viszont utána is fontosnak tartották, hogy a HOPPart megmaradjon, amely fokozatosan nyílt meg más színészek előtt, akik aztán hatottak az alapítókra is.
"Talán már nem is lennénk társulat, ha megmaradtunk volna az osztály keretein belül. Nyitott közösség lettünk, ahol mindenkit, aki szeretne velünk dolgozni és aki iránt mi is érdeklődünk, szívesen látunk" - hangsúlyozta Herczeg.
A gazdasági helyzet miatt pedig a más társulatokkal való együttműködés mára bevált gyakorlat lett. "Több lábra kell helyezni a produkciókat" - tette hozzá. Az előadás eredetileg a budapesti MU Színház termére készült, amelynek oldalfalát díszletként használja a társulat. A nanterre-i színház azonban Izsák Lili tervei alapján legyártotta a MU Színház belső terét, és díszletként beépítette a mintegy ezer férőhelyes nagytermének a színpadára. A színház a vendégjátékot követően a társulatnak ajándékozta a díszletet.
"A 2007-ben alakult független társulat tagjai Ascher Tamás és Novák Eszter zenés osztályába jártak a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Pintér Béla társulatához hasonlóan a HOPPart olyan színházat képvisel, amelyben a zene központi szerepet játszik. A Shakespeare Coriolanus című darabja alapján Polgár Csaba rendezésében színre vitt Korijolánusz a demokrácia alapkérdéseire keresi a választ" - olvasható az előadás beharangozójában.
A Coriolanus ma is aktuális társadalmi problémáit az előadás megtartotta, a szövegen azonban Gáspár Ildikó és Bánki Gergely jelentősen változtatott, kihúztak belőle, modernizálták és könnyedebbé tették, Shakespeare szereplőit alapvetően a mai köznyelven beszéltetik. Az előadás tavaly a legjobb független színházi előadás kategóriában elnyerte a színikritikusok díját.
A rendező, aki az Örkény Színháznak is társulati tagja, az MTI-nek Párizsban elmondta: az előadás alaptörténetét mindenhol értik az emberek, miután a "politikai mechanizmus és a kielégíthetetlen hatalomvágy kérdése ma sajnos mindenhol aktuális".
Mint kifejtette, a magyar aktuálpolitikai helyzetről mostanában olyan sokat van szó külföldön, hogy a produkció magyar vonatkozásait is "nagyon értik" a nézők. Polgár Csaba kitért arra, hogy amikor az előadást 2010-ben bemutatták, az aktuálpolitikai hangsúlyok még nem voltak olyan erősek, akkoriban a nézők többet nevettek, mint most. Az elmúlt két évben azonban a rendező szerint "az előadás alá pakolt a politika", a valóságban is megtörténtek a darabban elhangzó dolgok, ezért máshogy érzi az egészet a közönség. "Ez egyben rossz érzés is, mert nem akartuk feltétlenül, hogy így alakuljon" - tette hozzá Polgár Csaba.
Az alapítása óta eltelt öt évben a HOPPart teljesen átalakult és folyamatosan működő társulattá vált. Az Ascher-Novák-osztályból már csak négyen állandó tagok, a többiek vendégként lépnek fel az előadásokban - mondta Herczeg Tamás, az egyik alapító, aki játszik is a Korijolánuszban. Elmondása szerint eredetileg azért jött létre a csapat, mert a végzős osztályba járók egy jelentős részének 2007-ben nem volt munkája, azóta viszont mindenki kapott szerződést. Néhányan viszont utána is fontosnak tartották, hogy a HOPPart megmaradjon, amely fokozatosan nyílt meg más színészek előtt, akik aztán hatottak az alapítókra is.
"Talán már nem is lennénk társulat, ha megmaradtunk volna az osztály keretein belül. Nyitott közösség lettünk, ahol mindenkit, aki szeretne velünk dolgozni és aki iránt mi is érdeklődünk, szívesen látunk" - hangsúlyozta Herczeg.
A gazdasági helyzet miatt pedig a más társulatokkal való együttműködés mára bevált gyakorlat lett. "Több lábra kell helyezni a produkciókat" - tette hozzá. Az előadás eredetileg a budapesti MU Színház termére készült, amelynek oldalfalát díszletként használja a társulat. A nanterre-i színház azonban Izsák Lili tervei alapján legyártotta a MU Színház belső terét, és díszletként beépítette a mintegy ezer férőhelyes nagytermének a színpadára. A színház a vendégjátékot követően a társulatnak ajándékozta a díszletet.
0 Megjegyzések