Kínában nyugati hírességek nevét vagy már befutott cégek logóját is használják a profitjukat növelni akaró szemfüles kereskedők – jelentősebb jogi akadálya pedig nincs is a dolognak.
Meglepő dolgokkal találkozhatnak a kínai boltokba betévedő turisták. Így például kapható Eminem whisky, Facebook márkájú óvszer, Jao Ming egészségügyi betét vagy az Obama elnök fényképével reklámozott Blockberry, a Blackberry egyik másolata. Az amerikai elnök neve gyakorta megjelenik kínai márkák népszerűsítőjeként, így lehet, hogy tudtán kívül ő lett korábban a helyi KFC egyik reklámarca, de tavaly év végén nagy meglepetésre egy Obama Fried Chicken étterem is debütált Pekingben. A márkanevek legális használatának nagyobb akadálya nincs Kínában, azt az a cég kapja, mely először jelentkezik az illetékes hatóságoknál regisztrálásra.
Akad olyan vállalkozás is, amely a híres nyugati személyek vagy márkák használata helyett „csak” a jellemző színeket, szimbólumokat veszi át. A kevésbé figyelmesek így könnyen besétálhatnak egy-egy Sunbucks kávéházba, amelyet az amerikai Starbuckstól logója, színei és berendezése nem, csupán neve és feltehetőleg a kávé minősége különböztet meg. Ugyanígy a KFG-lánc – a név utolsó betűjét kivéve – színét, logóját, berendezését és termékeit illetően egyezik a KFC-vel. Aki hű akar maradni a jól ismert márkákhoz, s elutasítja a másolatokat, az sem lehet biztos a dolgában. A nagyobb kínai városokban számos, az anyacégek által Kínában nem bejegyzett Walt Disney bolt és Subway van például, de a tavaly leleplezett „hamis” Apple bolt és „hamis” IKEA, az eredetik tökéletes másolata is az aggódók táborát növelte.
Az is könnyen megeshet, hogy az egész világon vitán felül álló márkáknak kell eredetiségüket bizonyítaniuk. Ez történt a közelmúltban az amerikai Apple vállalattal, amelynek jogos iPad névhasználatát több tartományi bíróságon is bizonyítania kell, a tajvani tulajdonú Proview International Holdings ugyanis azt állítja, a márkanevet ő birtokolja. Február közepén a korábbi NBA-sztár Michael Jordan volt kénytelen pert indítani egy, a sztár nevét, fotóját, 23-as mezszámát és Jumpman vállalatának logóját használó kínai cég ellen, amely azt állítja, a Jordanhoz fűződő szimbólumok használata véletlen egyezés. A Qiaodan Sports – amelynek neve Jordan kínai neve – ugyanakkor még a kosárlabdázó gyermekeinek kínai nevét is levédette.
(MTI)
0 Megjegyzések