![]()  | 
| A fura alakú lámpákról könnyű lesz felismerni | 
BMW 328i
A 2012-es 328i csupán négyhengeres, 
és a tény már magában sokat elárul arról, milyen lett az új széria. Még a
 legelvakultabb Mercedes-fanatikusoknak is alternatíva lehet az új 
modell, de hogy a BMW-sek mit szólnak, nem tudom.
A Hármas BMW a hatodik generációnál tart.
 Az F30-as sorozat hosszabb, mint a kifutó E90-es. Nem sokkal, de pont 
annyival, hogy nem csak a csomagtartó, de a hátsó lábtér is tudott nőni 
egy keveset. További jó hír azoknak, akik leginkább a kényelmes 
prémiumautót látják a Hármas szériában, hogy a menetkomfort is javult.
Csak részben rossz hír, hogy a 328i nem 
hathengeres, ahogy sokan gondolnánk, egy kis kétliteres, négyhengeres 
turbómotor hajtja. Hogy mi lehet a rossz egy 245 lóerős, 350 Nm 
csúcsnyomatékú BMW-motorban? Igazából semmi, amíg nem egy hathengeres 
szívóhoz hasonlítjuk. A BMW sor hatosa egyik személyes kedvencem: 
hihetetlen kulturáltan jár, gyönyörű a hangja, azonnal reagál a 
gázadásra és az ereje is pont jó. Mindebből csak az erő van meg 
hiánytalanul a négyhengeresben.
Szó sincs arról, hogy rossz lenne: az 
ereje, mint már mondtam, lenyűgöző, emellett hihetetlenül csöndes, és 
érthetetlenül jól fogyaszt. A most következő információt egészen 
biztosan nem hittem volna el senkinek, pedig igaz: Eco Pro üzemmódban – 
egy gombbal választhatjuk ki a spórolós, a sima, a sportos vagy a nagyon
 sportos beállítást –, kímélő bánásmód mellett a 328i 245 lóerős 
turbómotorja beéri 8,5 liter benzinnel városban.
Felmerül az emberben egy fontos kérdés: 
minek vesz valaki 245 lóerős autót, ha utána úgy megy vele, mint egy 
öreg dízellel? Vagy megfordítva, mire jó a 8,5 literes fogyasztás, ha 
úgyis nyomjuk neki, és végül súlyos tizenlitereket tankolunk? Azt sem 
értem egyébként, felhasználói szempontból mi köze a fogyasztáscsökkentő 
EfficientDynamics hókuszpókusznak a 328i-hez. Ha kímélni szeretném a 
környezetet, kisebb motort veszek, ha meg ott a lábam alatt a 245 ló, 
hát oda-odalépek neki, az biztos - hiába tud a motor papíron bármit, ha 
úgyis száguldozok vele.
A négyhengeres egyébként inkább a 
kulturált közlekedés híve, szinte a teljes fordulatszám-tartományban 
nagyon csöndes. Magas fordulaton ugyan ércesedik a hangja, de annyira 
még ilyenkor sem dögös, hogy beleszeressünk. Sokkal inkább 
EfficientDynamics, mint 328i. Már nagyon alacsony fordulaton is szépen 
húz, vagyis olyan küszködést, mint egyes kis köbcentis turbómotoroknál, 
itt sohasem tapasztalhatunk.
Persze ha nagyon meghajszoljuk, olyat 
mutat, amitől mindenkinek égnek áll a haja: a 328i 6,1 másodperc alatt 
van százon, vagyis nagyon jót autózhatnánk vele, ha nem ezek a közepes 
tapadású GoodYear EfficientGrip gumik lennének rajta. Lehetne 
közvetlenebb a kormány és a futómű is. A feljebb már emlegetett 
előválasztó gomb segítségével felkeményednek a gátlók, és érezhetően 
közvetlenebb lesz a kormányzás is, még sincs annyi visszajelzés, 
amennyit várnánk, így a vezetési élmény sem kirobbanóan jó.
Pár szó erejéig meg kell állnom újra, 
ahogy a cikk elején is. A Hármas BMW továbbra is a kategória egyik, ha 
nem a legjobb autója. Leírom még egyszer, mert fontos: a Hármas BMW a 
kategória egyik, ha nem a legjobb autója. A kétliteres turbómotor 
csodálatos, de nem olyan jó, mint a sor hatos szívó, és az új futómű és 
kormányzás is csodálatos, de az előző szériáé élőbb volt. Minden az 
elvárásokon múlik.
Túlságosan sima lett, és bár szép és 
dögös az új dizájn, és tagadhatatlanul maradt a Hármasban élet és 
sportosság, szürkébb, mint az elődje.  Vagy az eredeti célközönség 
ízlése változott, vagy a BMW indult el másfelé, mindenesetre az az 
érzésem, a bajorok az új modellel hatalmas lépést tettek  abba az 
irányba, amerre a Mercedes halad.
Ami viszont egyértelműen előrelépés 
minden szempontból, az a nyolcsebességes robotváltó. Mindegy, hogy a 
városban pilinckázunk, vagy egy szerpentinen gyilkoljuk az autót, az 
automata tökéletes munkát végez. Ha valaki szeretne, kézzel is 
váltogathat, a kormányon lévő fülek segítségével átvehetjük az 
irányítást. A váltások ilyenkor is gyorsak, az élmény tökéletes, meg sem
 fordulna a fejemben, hogy manuális váltót kérjek a 328i-mbe.
Bár a lényeget már tudjuk, mégsem ez a 
vége. Nem tudom megállni, hogy pár szó erejéig ne térjek ki a kamerákra.
 Pár kolléga már ismerte az ötkamerás rendszert korábbi tesztautókból, 
hiszen az Ötösbe és a Hetesbe is szereltek már ilyet, de én most 
találkoztam ezzel először.
A legjobb a két elülső kamera, amiket a 
lökhárítóba szereltek. Két dologra használhatjuk őket. Eredeti 
funkciójuk, hogy olyan helyeken, ahol nem látunk be a kereszteződésbe, 
segítsenek tájékozódni, hiszen a sofőrnél bő másfél méterrel előrébb 
helyezték el őket. De nem csak erre jók ám, rövid úton kifolyathatjuk az
 agyunkat a segítségükkel, ugyanis lassú tempónál nem kapcsolnak ki, és 
ahogy gurulunk, egyszerre láthatjuk az utat, valamint a mellettünk jobb 
és bal oldalon húzódó utcaképet. A három egyszerre elénk táruló mozgókép
 gyakorlatilag befogadhatatlan és perceken belül garantáltan tébolyhoz 
vezet, kipróbálása kifejezetten ellenjavallt.
A két tükör aljában is van kamera, így 
fentről is nézhetjük az autót, ami szintén nagyon bizarr, de az 
agykifolyatós játék után már nem olyan veszélyes. A hátsó kamera csak a 
szokásos, de a tolatóradar grafikája annyira szemléletes, hogy aki 
ezután is összetöri a kocsit parkolásnál, annak nem való dodgemnél 
gyorsabb/nagyobb autó.
A holttérfigyelő, a sávelhagyásra 
figyelmeztető és a ráfutásos balesetet megakadályozó rendszer engem 
ugyan bosszant, de ettől még a létjogosultságuk és a hasznosságuk nem 
kétséges. A sofőr elé, a szélvédő aljára vetített adatok azonban tényleg
 segítettek a vezetésben, hiszen így nem kell levennünk a szemünket az 
útról ahhoz, hogy láthassuk, mennyivel megyünk, ráadásul a rendszer a 
betartandó sebességhatárt is elénk rajzolja, ami az egyre sűrűsödő 
sebességmérő rendőrautók világában nagyon hasznos információ.
Nagyon kellemes volt a 328i-vel együtt 
töltött hét. Nem pont azt kaptam, amit vártam, de ettől még jó volt. 
Ahogy az eddigiek, az aktuális Hármas Széria is kiváló, de ha 
fogyasztásra gyúrnék, a 320d-t venném, ha pedig sportosságra, akkor a 
hathengeres 335i-t. Ez a 328i nekem valahogy ott ragadt a senki földjén,
 nem azért, mert bármi baja lenne, csak mert túlságosan sok alapvetően 
ellentétes tulajdonságot próbáltak egyesíteni benne.
Forrás: totalcar.hu 

                                        
                                    
                                        
                                    
                                        
                                    
                                        
                                    
                                        
                                    
                                        
                                    
                                        
                                    
                                        
                                    
0 Megjegyzések