A Vendégjáték
Bolzanóban című regényből készült színdarabot a Montmarte-on található
Théatre de l'Atalante stúdiószínházban mutatták be, néhány méterre a
Théatre de l'Atelier-től, ahol kilenc évvel ezelőtt nagy sikerrel
játszották A gyertyák csonkig égnek színpadi változatát.
Miután az egyezség megszületik, Casanova női ruhát ölt, abban
indulna az álarcosbálba, hogy találkozzon a grófnéval, ám a férfinak
öltözött asszony meglepi a szobájában. A szerepek ezt követően
felcserélődnek: Franciska játssza az epekedő hódítót, a szerelem érzése
elől menekülő Casanova pedig elutasítja őt. A gróf elképzelésével
ellentétben a szerelmesek végül úgy válnak el egymástól, hogy a nő sérti
meg örökre a férfit, aki soha többé nem tudja őt elfelejteni.
Az 1940-ben írt regény húsz évvel ezelőtt jelent meg franciául Natalia Zaremba-Huzsvai és Charles Zaremba fordításában az Albin Michel kiadónál. Utolsó három fejezetét dramatizálta a rendező Jean-Louis Thamin és a főszerepet alakító Jean-Marie Galey.
A rendező elmondta: eredetileg a Franciskát alakító Teresa Ovidio ötlete
volt a regény színpadra vitele. Jean-Louis Thamint azonnal magával
ragadta a szöveg szépsége és annak párbeszédes formája, amelyben
gyakorlatilag egyetlen szót sem kellett változtatni a színpadi
adaptációhoz.
A rendező szerint Márai szövegeiben mindig van valami rejtélyesség,
s a szereplők életteli, színpadra termett, összetett figurák. Ebben a
műben a karneváli hangulat olyan dolgokat is lehetővé tesz, amelyeket
máskor nem tehetnének meg a szereplők: a mindenkit manipuláló és
kegyetlen gróf kompromisszumra kész, törékeny szerelmesként jelenik meg,
az általában kezdeményező Casanova passzívvá válik és gyávának
mutatkozik, ami egyben szerelmi bizonyítékként is értelmezhető, hiszen
azért nem hajlandó a szenvedélyes Franciskát megbántani, mert szereti a
nőt.
A Télérama című mértékadó kulturális hetilap kritikája
szerint Márai műve "ritka szép és sűrű szöveg". "Az Osztrák–Magyar
Monarchia széteséséről kiválóan író szerző ezúttal egy, a nemi szerepek
felcserélődésén alapuló hatalmi játékot képzelt el. A nagyon feszült
színpadi adaptációt pedig briliáns sakkjátékká változtatja a három
színész: Hervé Van der Meulen az okos és veszélyes
gróf, Jean-Marie Galey a kiábrándult és gyáva Casanova, valamint Teresa
Ovidio a szabad és vakmerő Franciska szerepében" – írja a lap.
Az előadást tavaly októberben öt alkalommal már láthatta a Párizs
közeli Asnieres-i színház közönsége. A Montmartre-i stúdiószínházban
március 30-án bemutatott változatot április 19-ig játsszák, s most
szervezik az azt követő vidéki turnét.
0 Megjegyzések