Emanuel
Gat világhírű koreográfussal ünnepli idén a tánc világnapját a Trafó
Kortárs Művészetek Háza: az intézmény 200 százalék tánc elnevezésű
sorozatának következő produkciójaként hazánkba érkező Brilliant Corners
című darabot szombaton és vasárnap láthatják az érdeklődők, akik az első
előadást követően az alkotókkal is beszélgethetnek.
Az az izgalmas fénydramaturgia, a tiszta táncnak, és mozgásnak azon
finomsága, valamint a táncosok lenyűgöző egymásra figyelése, amelyet az
alkotó világszerte híres – és hazánkban is bemutatott – Téli variációk és Téli utazás
című duettjeiben láthatott a közönség, a mostani darabban szereplő tíz
táncossal is gyönyörűen működik – mutatott rá Juhász Dóra, kiemelve a
The Londonist kritikáját, amely egyenesen gazellacsordához hasonlította a
táncosokat.
"Valóban olyan, mintha egy dinamikusan változó, lüktető közösséget
figyelnénk, amelyből néha kiáll valaki a fénybe, majd újra visszalép" –
vélekedett. Hozzátette: a produkciót nézve az ember teljesen
belefeledkezik a táncba: párok alakulnak, majd hirtelen újrarendeződik
az egész színpadkép; különböző csoportok születnek, vagy éppen kiválik
egy szólótáncos. Mindeközben a fényjáték, amely a zenei aláfestéssel
együtt szintén Gat munkája, folyamatosan vezeti a néző figyelmét, olyan
benyomást teremtve, mintha az ember külön világot, különleges
univerzumot figyelne, amelyben csak a mozgás létezik.
A jazz-zenész Thelonious Monk 1957-es albumának címe által inspirált Brilliant Corners
című produkcióban a táncosok nagyon könnyű, szinte civil ruhát idéző
jelmezt viselnek. A kékes-szürke finom jelmezek még könnyebbé teszik a
mozgást, különleges dinamizmust és természetességet adva ezzel az egész
produkciónak. A szombati előadás különlegessége, hogy utána Gál Eszter táncos, koreográfus, táncpedagógus fog beszélgetni Gattal és a táncosaival.
Az ötgyermekes családapa, Emanuel Gat sokáig karmesternek készült,
első önálló koreográfiáját 1994-ben készítette Bach zenéjére. Saját
társulatát 2004-ben alapította, miután a Gázai övezet közeléből
Franciaországba költözött. A Téli utazás és a Tavaszi áldozat című
produkciói ugyanebben az évben hatalmas sikert arattak az uzés-i
táncfesztiválon. Két évvel később New Yorkban megkapta a neves
előadóművészeti díjat, a Bessie-t.
Gat azóta nagy sikerrel dolgozik világszerte, többek között olyan
társulatok és színházak számára készít előadásokat, mint a Paris Opera
Ballet, a Sydney Dance Company, a Le Ballet du Rhin, a Tanztheater
Bremen, a Ballet de Marseille, és a Noord Nederlandse Dans.
A 200 százalék tánc sorozat következő – és egyben az évadban az
utolsó – állomása a belga Rosas vendégjátéka lesz májusban. A társulat
egyik leghíresebb korai koreográfiájával, a Fase című
előadással érkezik Budapestre. A produkció különlegessége, hogy a
társulatot vezető kortárs tánclegenda és koreográfus, az idén 52
esztendős Anne Teresa de Keersmaeker maga táncolja az előadás egyik szerepét.
0 Megjegyzések