Emanuel Gat világhírű koreográfussal ünnepli idén a tánc világnapját a Trafó Kortárs Művészetek Háza: az intézmény 200 százalék tánc elnevezésű sorozatának következő produkciójaként hazánkba érkező Brilliant Corners című darabot szombaton és vasárnap láthatják az érdeklődők, akik az első előadást követően az alkotókkal is beszélgethetnek.


(MTI) A Franciaországban élő, marokkói gyökerű, de izraeli Emanuel Gat már többször vendégeskedett a Trafóban. "Amennyiben a tiszta táncot, vagy a 200 százalék tánc című sorozatunkat kellene definiálni, illetve megmutatni, hogy pontosan mit is jelent ez a kategória és fogalom, akkor a Brillant Corners című produkció lenne a legtökéletesebb példa" – mondta Juhász Dóra, az intézmény sajtó- és szakmai kommunikációért felelős munkatársa.
Az az izgalmas fénydramaturgia, a tiszta táncnak, és mozgásnak azon finomsága, valamint a táncosok lenyűgöző egymásra figyelése, amelyet az alkotó világszerte híres – és hazánkban is bemutatott – Téli variációk és Téli utazás című duettjeiben láthatott a közönség, a mostani darabban szereplő tíz táncossal is gyönyörűen működik – mutatott rá Juhász Dóra, kiemelve a The Londonist kritikáját, amely egyenesen gazellacsordához hasonlította a táncosokat.
"Valóban olyan, mintha egy dinamikusan változó, lüktető közösséget figyelnénk, amelyből néha kiáll valaki a fénybe, majd újra visszalép" – vélekedett. Hozzátette: a produkciót nézve az ember teljesen belefeledkezik a táncba: párok alakulnak, majd hirtelen újrarendeződik az egész színpadkép; különböző csoportok születnek, vagy éppen kiválik egy szólótáncos. Mindeközben a fényjáték, amely a zenei aláfestéssel együtt szintén Gat munkája, folyamatosan vezeti a néző figyelmét, olyan benyomást teremtve, mintha az ember külön világot, különleges univerzumot figyelne, amelyben csak a mozgás létezik.
A jazz-zenész Thelonious Monk 1957-es albumának címe által inspirált Brilliant Corners című produkcióban a táncosok nagyon könnyű, szinte civil ruhát idéző jelmezt viselnek. A kékes-szürke finom jelmezek még könnyebbé teszik a mozgást, különleges dinamizmust és természetességet adva ezzel az egész produkciónak. A szombati előadás különlegessége, hogy utána Gál Eszter táncos, koreográfus, táncpedagógus fog beszélgetni Gattal és a táncosaival.
Az ötgyermekes családapa, Emanuel Gat sokáig karmesternek készült, első önálló koreográfiáját 1994-ben készítette Bach zenéjére. Saját társulatát 2004-ben alapította, miután a Gázai övezet közeléből Franciaországba költözött. A Téli utazás és a Tavaszi áldozat című produkciói ugyanebben az évben hatalmas sikert arattak az uzés-i táncfesztiválon. Két évvel később New Yorkban megkapta a neves előadóművészeti díjat, a Bessie-t.
Gat azóta nagy sikerrel dolgozik világszerte, többek között olyan társulatok és színházak számára készít előadásokat, mint a Paris Opera Ballet, a Sydney Dance Company, a Le Ballet du Rhin, a Tanztheater Bremen, a Ballet de Marseille, és a Noord Nederlandse Dans.
A 200 százalék tánc sorozat következő – és egyben az évadban az utolsó – állomása a belga Rosas vendégjátéka lesz májusban. A társulat egyik leghíresebb korai koreográfiájával, a Fase című előadással érkezik Budapestre. A produkció különlegessége, hogy a társulatot vezető kortárs tánclegenda és koreográfus, az idén 52 esztendős Anne Teresa de Keersmaeker maga táncolja az előadás egyik szerepét.