Jövőre lesz 10 éve, hogy Schmidt Éva szibériai néprajzkutató eltávozott körünkből. Ezért határoztam el, hogy emlékére háromnyelvű (hanti-magyar-orosz) medve alakú réztáblát állíttatok Hanti-Manszijszkban. Azt gondolom, hogy a Torum Maa Szabadtéri Néprajzi Múzeumban lenne a legjobb helye.
Éva néprajzi, nyelvészeti és történeti szellemi öröksége okán kétségkívül megérdemli, hogy az utókor  emlékezzék erre a nagyszerű magyar tudósra, akinek személye, munkássága, élete és annak jelentősége még nem foglalta el a magyar köztudatban az őt megillető helyet.
Évát gyermekkorom óta ismertem és csodáltam végtelen nyugat-szibériai expedícióját. 2000-ben a Duna Televízió megbízásából Marossy Géza operatőrrel hanti földre utaztam, ahol hosszú interjút rögzítettünk vele. Éva igyekezett megértetni velünk – és a nézővel – e varázslatos vidék szellemvilágát. A Muzsi járási központban felvett Magyar Világ című dokumentumfilmem készítése közben megtapasztalhattam, hogy Éva igen mostoha körülmények között végzi értékmentő munkáját. 
Hazajövetelem után minderről beszámoltam Marosi Barna alelnöknek, aki az elnöki keret terhére támogatást nyújtott Évának. Éva tragikus halála máig erősen hat rám, gyűjtöm még a lelki erőt, hogy tényfeltáró dokumentumfilmet forgassak az ügyről, hiszen meglehetősen pontosan ismerem az okokat és azokat az embereket, akik Éva koporsójába egyenként beleverték a szögeket.
Mindazonáltal kötelességemnek érzem azt, hogy megszervezzem az emléktábla anyagi hátterét, elkészíttessem és megszervezzem elhelyezését, felavatását. A tábla szövege, az adatok mellett, Éva jellemző gondolta lesz (három nyelven): „Medve képében térek majd vissza a Földre.”
Arra kérem minden barátomat, hogy 1000 forinttal járuljon hozzá a medve alakú réztábla elkészítéséhez, elszállításához és ünnepélyes felszereléséhez, illetve a forgatáshoz. Az eseményre márciusban kerül sor. Aki szeretne eljönni, előre jelezze nekem, hogy leszervezhessen a szibériai utazását! Ez az emléktábla lesz a legkeletibb magyar emlékhely!
Az alábbi számlára lehet az 1000 forintot befizetni, de kérem, hogy minden esetben írjanak egy nagy „S” betűt mellé, hogy el tudjuk különíteni az egyesület többi pénzétől. 
Magyar Őstörténeti Munkaközösség Egyesület (MÖME) Göd
Dunakanyar Takarékszövetkezet
64700052-10016673 S